Wednesday, June 24, 2015

JAGA HATI.... KATA KAMU


Wahai Pemilik Nyawa....
Sesungguhnya dia masih samar dengan aturanMu untuk dirinya. Kau temukan dia dengan seorang insan yang telah mencuri hati yang Kau pinjamkan. Kau buat dia merindu. Adakah ianya untuk memainkan perasaannya? Kau luang mereka dengan banyak masa dan waktu sehingga ada yang pandang dengan banyak persoalan. Persepsi.....


Wahai Pemilik Nyawa....
Ada ketika, seperti cukup besar kesilapannya sehinggakan seperti tak ada ruang lagi untuk dirinya. Kata temannya, dia ini tak hargai sebuah perhubungan. Dia sering kali jadi punca bila bergaduh. Dia tak reti nak fahaminya. Dia memilih rakan sahabatnya bila memutuskan untuk keluar tanpa kebenaran temannya itu. Apa tak bolehkah dia nak jaga hati rakan sahabat, sebagaimana yg dibuat oleh temannya itu?


Wahai Pemilik Nyawa....
Sepanjang bersama temannya, beliau banyak ajar pasal pengorbanan demi nak jaga hati kawan-kawan sekeliling. Dia ingat lagi kejadian di mana mereka ada acara di Selatan, sedangkan temannya keesokan harinya perlu bergegas ke daerah lain. Tapi, demi nak jaga hati semua orang, penat, jarak jauh, masa tak dia dihiraukan. Bukan tak tahu semua tu boleh mudaratkan kesihatan, yang  ditegaskan, lebih penting katanya..... asal tak ada yang kecewa.


Wahai Pemilik Nyawa....
Banyak yang dia belajar untuk jaga sleeping hati. Bila mana dalam satu acara, dia kena berpura untuk tak bersama dengan temannya. Membiarkan mereka, rakan sahabat sekawasan demi nak jaga hati semua orang katanya. Belajar berpura-pura demi tak calarkan hati sesiapa. Selama ini dia sangat bersikap terbuka, yang mana dia tahu yang dia tak mampu nak tunaikan permintaan semua. Mungkin dalam dia tak sedar dia terlepas pandang ada yang kecewa dengan caranya. Ntahlah, adakala buntu dan adakala dia sendiri keliru.


Wahai Pemilik Nyawa....
Berhari- hari dia fikirkan, apa hajatMu yang sebenarnya. Adakah untuk memenuhi jiwa dia yang kosong, atau Kau nak dia, hambaMu itu merasai manisnya disayangi apatah lagi merindui. Sejauh manakah kali ini Kau pinjamkan perasaan tersebut Ya Allah. Adakahh ianya untuk seketika cuma, atau sehingga terpisahnya roh dari jasad ini. Rahsia, antara Kau dan dia, tiada siapa yang dapat membacanya. Adakala dia sendiri pun capet untuk hadapinya.


Moga Kau beri dia masa secukupnya Wahai Pemilik NyawaKu. Beri hambaMu itu kekuatan, kesabaran, kelapangan, kemudahan dan jauh dari segala kesulitan. Syukur Alhamdulillah atas segala nikmat yang Kau kurniakan. Sesungguhnya Kau sangat bermurah hati dengan memberinya banyak nikmat kesenangan walaupun ianya pinjaman yang sementara.


Wahai Pemilik Nyawaku, beri dia kekuatanMu.....